پرویز کرمی سردبیر ماهنامه «دانشبنیان» در این شماره، در سرمقالهاش درباره اهمیت مشورت نوشته است: «هر مدیر مدبری محتاج است تا حرف دیگران را بشنود و در عقل نظری و عملی با صاحبان خرد مشورت کند. اینکه مدیری اشتباه کند، نمیشود و نباید بر او خرده گرفت.» او نتیجه گرفته است: «اگر مدار کارها بر تخصص و فن و دانش باشد، خود به خود میزان خطا و اشتباه پایین می آید. اگر بنیان امور بر دانش باشد، کار کشور با هزینه کمتری به افقهای رشد و توسعه دست مییابد.»
اولویت صنعت نفت در اقتصاد مقاومتی
رضا آذین در یادداشتی، اهمیت فناوری و نوآوری در صنعت نفت را رشته رشته کرده است و تاثیرش بر اقتصاد مقاومتی را یکی یکی، نشان داده است. او نوشته است: «از هر جنبه که بنگریم، مساله نیاز حال حاضر و آینده نفت به فناوری و نوآوری کماکان به قوت خود باقی است. این صنعت برای ادامه حیات حرفهای، بهبود ارزش افزوده و حضور فعال در عرصه اقتصاد ملی و بینالمللی نیازمند به کارگیری فناوریهای کلاسیک و نوین است.»
تضمین آینده ایران
کمال اطهاری که از اقتصاددانان نام آشنای کشور است، در گفتوگو با این ماهنامه گفته است: «اقتصاد دانشبنیان، آینده ایران را تضمین میکند». اطهاری آورده است: «اگر به گونهای برنامهریزی شود که در لایحه برنامه ششم توسعه اقتصاد دانشبنیان در ذهن قانونگذاران و مجریان قانون نهادینه شود، آنگاه میتوان امیدوار بود که اقتصاد کشور راهی جدید برای توسعه خود یافته است.»
مهدی عسلی هم از دیگر اقتصاددانانی است که از موضوع اهمیت اقتصاد دانشبنیان در پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی سخن گفته است. توجه به بخش خصوصی برای رونق کسبوکار و چابککردن بدنه دولت نکاتی است که اقتصاد دانشبنیان به همراه میآورد و عسلی هم بر این نکته تاکید دارد و میگوید: «واضح است که بدنه دولت بهتر است چابک و کارآمدتر شود. این موضوع نقش بسیار مهمی در مقاومسازی اقتصاد ایران دارد.»
شهر خلاق
رسول بیدرام استادیار گروه اقتصاد هنر دانشگاه هنر اصفهان، در سلسله مطالبی که درباره اقتصاد خلاق برای ماهنامه «دانش بنیان» نوشته، این بار به موضوع «رشد و توسعه شهر خلاق» پرداخته است. اقتصاد فرهنگ، کمککننده و رونق بخش اقتصاد شهری است و کسب و کارهای خلاقانه را میدانی وسیع میبخشد. از همین رو، این پژوهشگر مینویسد: «سرمایهگذاران مایلند در شهرها و مراکزی مستقر شوند که دارای محیطی مطبوع، لذتبخش و برانگیزنده باشند. به بیان سادهتر، شهرهایی که حال و هوای فرهنگی زندهتری دارند، سرمایهگذاران بیشتر و کسبوکارهای پیشرفتهتری را به سمت خود جلب میکنند.»
تجربههای کسبوکاری
آنچه که امروز رونق کسب و کار کشورمان تشنه آن است، بهرهمندی از تجربهها و شکستها و پیروزیها و رازهای پیدا و پنهان کسبوکار است. ایران جوان، اینک پر از کسب و کارجویانی است که سوداهای بسیار برای موفقیت شغلی در سر دارند. در شماره ششم این ماهنامه، چند گفتوگو در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها، با رضا کرمی محمدی است. او «فرهنگسازی» را در کارش بسیار مهم میداند، گر چه فعالیت اصلی او در حوزه زلزله است. یا محمدرضا خانی که یک کارآفرین ۲۵ ساله است، تجربههای جوانیاش را در حوزه برنامه نویسی فروتنانه بازگو میکند. امیر رحیمینژاد هم دیگر کارآفرین جوانی است که کسبوکاری که با همراهی دوستاناش راه انداخته، دشواریهای راهاندازی یک کار فناورانه را نمایان کرده است تا راه برای روندگان دیگر، آسان شود.
ششمین ماهنامه «دانشبنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری معاون علمی و فناری و سردبیری پرویز کرمی منتشر شده است.